Af Christian Lunding, 3. Oktober 2008
3. generation af Mazda MX-5, som blev introduceret i 2005 og senere udvidet med muligheden for elektronisk foldetag, får nu en mindre opgrade, som på papiret ikke gør bilen dårligere.
Den største synlige forandring er den nye front, som ifølge Laurens Van den Acker, head of Mazda design, giver bilen et mere aggressivt udtryk.
De tekniske forbedringer findes primært i de Fordbaserede 2 liters motorer, som på baggrund af forbedret krumtap, stempler og topstykke klarer 500 omdrejninger mere før motorstyrringen slår fra ved 7500 rpm. Max effektområdet løftes fra 6700 til 7000 rpm. De sidste omdrejninger akkompagneres af en mere aggressiv sportslyd skabt af det nye koldluftsindsugningsdesign.
6. trins gearkassen er blevet stærkere og skiftemekanismen skulle opleves mere blødt. Mindre interessant er introduktionen af en automatgearkasse med shift paddles bag rattet.
For de fleste er den meste interessante nyhed den forbedrede undervogn, med lavere tyngdepunkt, som skulle give en mere præcis styreoplevelse. Netop undervognen på 3. generation MX-5 har, sammenlignet med de første generationer af MX-5, været kritiseret for en oplevet dårligere balance og større tendens til overstyring. Om den forbedrede konstruktion gør smilene endnu større vil vise sig når de første faceliftede modeller i starten af 2009 bliver hevet rundt på track days.
Strandvejscruiserne vil værdsætte muligheden for et nyt og væsentligt forbedret Bose lydanlæg og pendlerne det 2,1 dB reducerede støjniveau, som opnås bl.a. baseret på en stivere opbygning af dørene. Forandringerne af konstruktionen gør at bilen tager 10 kg på i vægt. Nye 0-100 tider er endnu ikke oplyst, så det må forventes at bilen vil opleves en smule langsommere i forhold til nuværende 3. generationsmodeller.
Interiørkvaliteten har fået et mindre løft i kvalitet, og som en ny mulighed kan tilvælges Recaro sportssæder. En mulighed de fleste øvrige bilmærker i længere tid har tilbudt ved køb af sportsmodellerne. Dog er Recaro sportssæder erfaringsmæssigt væsentlig tungere end standardsæderne, hvilket ikke ligefrem optimerer køreegenskaberne i den rigtige retning.
Den faceliftede MX-5 tilbydes i følgende farver:
- Aluminium Metallic (Ny)
- Metropolitan Grey Mica (Ny)
- Sunflower Yellow (Ny, men tilbydes ikke i Europa)
- Copper Red Mica
- Stormy Blue Mica
- True Red
- Brilliant Black
- Marble White (Kun med blødt tag)
Modellen er netop blevet introduceret til pressen så de første modeller skal ikke forventes i Danmark før primo 2009. Den danske pris er stadig ukendt, men forbedringerne skal nok give anledning til en prisjustering i opadgående retning.
Tekniske data med forbehold for lokale tilpasninger
Dimensions
Overall length Overall width Overall height 1,245 mm-RHT Wheelbase Tread (front/rear)
|
4,020 mm
1,720 mm 1,255mm 2,330 mm 1,490 mm/1,495 mm |
Engines Type
|
MZR 1.8L I4 DOHC 16-valve
MZR 2.0L I4 DOHC 16-valve |
Max. output (target)
|
1.8L: 93kW (126PS) / 6,500 rpm
2.0L with MT: 118kW (160PS) / 7,000 rpm 2.0L with AT: 118kW (160PS) / 6,700 rpm |
Max. torque (target)
|
1.8L: 167Nm / 4,500 rpm
2.0L: 188Nm / 5,000 rpm
|
Bore x stroke
|
1.8L: 83.0 mm x 83.1 mm
2.0L: 87.5 mm x 83.1 mm
|
Transmissions | 5-speed manual
6-speed manual 6-speed Activematic
|
Steering | Rack and pinion
|
Suspension
|
(front/rear) Double wishbone/multilink |
Tyres and wheels
Tyres |
16”: 205/50R 16 (front/rear)
17”: 205/45R 17 (front/rear)
|
Wheels | 16”: 16×6 1/2J (front/rear)
17”: 17x7J (front/rear) |