Af Christian Lunding.
Mazda har en lang tradition for løbende at tilbyde specialudgaver af vores elskede MX-5. I år er det 30 år siden modellen første gang mødte sit publikum, hvilket er den perfekte anledning til, på verdensplan, at tilbyde 3000 unikke nummererede specialudgaver.
Den fås kun i farven Racing Orange, tager udgangspunkt i Mazda’s nye omdrejningsvillige 184 HK 2,0 motor med udstyr fra sportsudgaven.
I Danmark markedsføres den alene med blødt tag og rammer landevejene til sommer.
Traditionen tro markedsføres modellen med nogle unikke features som kun denne model leveres med.
- Farven Racing Orange
- Smedede Rays aluminiumsfælge (Rays ZE40 RS30), som også avendes på Mazda’s Cup racerbiler.
- Orange bremsekalibre og orange syninger på sæder, dørbeklædninger, instrumentbord og gearstang
- Brembo-bremser foran
- Apple CarPlay® (Kan købes som tilbehør til øvrige modeller)
- Orange interiørdele, som matcher bilen
- Alcantara dørsider og instrumentbræt (ud fra billederne)
Herudover går følgende igen fra sportsudgaven
- Recaro-sæder
- Bilstein-undervogn
- Bose lydsystem
Prisen bliver 434.700,- til sammenligning koster en 2,0 Sport 402.845,-
En ganske unik og cool MX-5 med alt det bedste til en god pris og den første model som Mazda lancerer globalt med Brembobremser. En pakke, som skriger efter at blive kørt hårdt på både landevej og track day – hvor hele pakken samtidig er typegodkendt. Det er god stil Mazda og lover godt for modellens fremtidige perspektiv. Den orange farver skriger race. Specialudgaver hos eksempelvis Porsche og BMW har flere orange Club Sport specialudgaver i kataloget.
Traditionelt set har specialudgaverne af MX-5 været ganske eftertragtede som både nye og brugte og mon ikke de 15 modeller forsvinder inden de når salgslokalet. Det gætter jeg på.