Af Morten Andersen (And)
Da jeg købte min ’92 NA Limited Edition var lædersæderne lidt slidte at se på hist og her. Især i førersiden var der slid som følge af talrige ind og udstigninger. Der hvor sliddet var værst var det yderste lag slidt væk og den ru overflade blottet. Altså skulle der skrappere midler til end blot en omgang læderfedt. Kabinen havde fået lidt patina, men det var meget vigtigt for mig at kunne bevare den originale farve og udseende på læderet.
Efter lidt søgen rundt omkring og masser af gætterier på hvad man kunne gøre endte jeg med at søge professionel vejledning. På hjemmesiden: http://www.roc.dk/ fandt jeg en masse gode råd og tips til hvad der kunne gøres. Der var dog stadig nogle usikkerheder forbundet med arbejdet og jeg besluttede mig derfor for at ringe til firmaet selv. Her fik jeg rigtigt gode råd og kompetent vejledning til at løse opgaven. Der er sikkert også andre læderspecialister rundt om i landet.
Efter at have sammenlignet farven på mit læder med et farvekort blev jeg klar over at standardfarverne ikke gik an. Jeg kørte derfor op til firmaet og fik blandet en farve der var så tæt på den originale som muligt. Dette kan KLART ANBEFALES, en læderspecialist kan ramme farven så læderet beholder den originale farve. Nok om alt det, hvad gjorde jeg så?
Rengøring og opfriskning af læderet
Generelt trængte hele kabinen til en rengøring og jeg vaskede derfor ALT i en mild Maxi3 opløsning, dette fjernede skidt og trafikfilm. Maxi3 – http://www.maxi3.dk/ – er et suverænt rengøringsmiddel der kan anbefales til alle mulige og umulige rengøringsformål både på bilen og i husholdningen.
Produkterne brugt i det følgende er købt ved en lokal forhandler af ROC’s produkter, der forhandles i udvalgte forretninger over hele landet.
Nu da kabinen var frisket lidt op kunne jeg så koncentrere mig om den egentlige opgave – sæderne. I første omgang ville jeg have hevet sæderne ud, men blev doven og valgte at lade dem blive i. Efterfølgende erfaring siger mig at det sagtens kan lade sig gøre med sæderne monteret i bilen – men det er dælme ikke uden besvær undervejs…
Derfor pil sæderne ud hvis du har muligheden for det!
Sæderne blev nu renset med Cathiel Leather Cleaner, dette renser skånsomt overfladen af læderet og gør det samtidigt klar til den videre behandling. Bemærk at man også kan få noget der hedder LÆDER RENS – dette skal kun bruges såfremt man ønsker at skifte farve på sit læder! Jeg har set en guide i et andet forum, der foreskrev brugen af dette og det er ifølge leverandøren ALT for voldsomt når man blot skal friske op.
Efter sæderne var tørret op igen begyndte jeg at farve revner og slidte områder op med Cathiel Recolour – blandet så det matchede farven på sæderne. Først og fremmest skal revner og de arealer der er slidt ru mættes. Dette skal ske over nogle gange hvor man dupper på med spidsen af en finger, eller en blød klud og lader overfladen suge alt det den kan. Mellem lagene kan man med stor fordel slibe med noget fint sandpapir for at skabe en ru overflade de næste lag kan hæfte på – primært ved de beskadigede områder.
Jeg begik en fejl ved påføringen, da jeg efterfølgende farvede hele sædet med Recolour på en blød klud – jeg gnubbede så meget at jeg endte med at opløse det jeg tidligere havde lagt på. Faktisk så indfarvede jeg blot en masse klude da jeg gjorde det flere gange i træk! Vær derfor lidt varsom i processen, men husk på at det værste der kan ske er, at du kommer til at give et par lag mere. Til sidst er kunsten derfor ”blot” at få lagt sidste lag på uden at opløse det tidligere påførte. Husk i øvrigt at lade produktet tørre godt imellem påføringerne, akkurat som hvis man maler en overflade.
Efter tilfredsstillende indfarvning fik læderet en omgang læderfedt. Jeg havde noget liggende i forvejen, men valgte alligevel at købe en dåse Gold Quality Læderfedt. Efter anbefaling lavede jeg arbejdet ude i solskin. Fedtet blev helt flydende og sæderne lignede noget der var smurt ind i vaseline efter påføring. Fedtet trængte ind over alt og jeg nøjedes med to behandlinger hvorefter jeg tørrede det overskydende fedt af over et par gange. Har man ikke høj sol til rådighed skal der blot gå lidt længere mellem påføringerne. Hint: Lav evt. arbejdet indenfor i et rum med fornuftig temperatur, så går det lidt hurtigere.
Skulle der være løse tråde som stikker ud fra syningerne på sæderne er det bedste man kan gøre at svede dem med en lighter – så sikrer man tråden imod at den ”løber”.
Mine sæder er efter dette arbejde rigtigt flotte at se på i forhold til deres alder! Her til vinter får sæderne lige en ekstra tur, for lige at gøre dem helt perfekte at se på og ordne enkelte ”helligdage” som følge af at jeg ikke tog sæderne ud i første omgang.
Resultatet
Efterbehandling og vedligehold
Med passende mellemrum skal læderet blot rengøres lidt og friskes op med en omgang læderfedt. Arbejdet her er meget let – smør blot på som beskrevet ovenfor og vent. Jeg lader gerne fedtet sidde et par timer eller til dagen efter. Dernæst tørres blot efter med en ren klud og så ud og køre igen.
Nogle steder anbefales skum fra sæbespåner til opfriskning af læderkabiner. Pas lidt på med dette da kalken i vandet bindes i sæbeskummet og føres ind i læderet, dette ser IKKE pænt ud.
Alt i alt kan jeg kun anbefale andre at gå i gang med samme opgave, hvis kabinen trænger til en opfriskning.
God arbejdslyst!