NA og NB
Surfer du rundt og leder efter muligheder for at forøge effekten på din MX-5 ? Der findes i Danmark ikke en decideret tuningsekspert for MX-5’ere. Hvis du ikke kan udføre modifikationen selv, kan du forespørge dig hos flere af de tunningseksperter som findes rundt i landet, eller hos MX-5 specialisten Au2fast.
Følgende forsøger at beskrive de forskellige muligheder, som findes og vil løbende blive opdateret. Har du tilføjelser, så skriv til Webmaster.
I Danmark har jeg kun kendskab til NA modeller, som i skrivende stund er blevet modificeret med turbo eller kompressor.
Motor familierne kan opdeles som følgende
NA
1989-1993 1,6 115 HK
1997 1,6 90 HK |
Motor modellen hvor der findes flest tunings dele til. Motorstyringen er OBD-1. Bagtøjet er for 115HK udgaven erfaringsmæssigt ikke super heldigt ved mere end 200-220 HK. bagtøjet er sjovt nok stærkere på 90 HK udgaven, og kan monteres på 115 HK udgaven hvis man har brug for endnu flere HK. |
1994 1,8 | Årgangen hvor det er lettest at hente flest HK. Drivlinen er stærkere end de tidligere årgange, og motorstyringen er stadig OBD-1. Desværre findes der ikke så mange 1994 udgaver i DK. |
1995-1996 1,6 og 1,8 | Årgange der ikke findes ret mange af og som er noget mere besværlige at tune grundet OBD-II motorstyringen (har også sensor efter katten). |
NB
1998-2006 1,6
1998-2000 1,8 |
Motorstyringen er OBD-2 og motorerne har mekaniske ventilløftere. |
2001-2006 1,8 | Motorstyringen er OBD-2 og motorerne har mekaniske ventilløftere men med variabel ventilstyring, VVTI. |
Normal aspireret
Effektforøgelse kan ske ved finjustering af motoren, ændret indsugning, udstødning og topstykke. Eksempelvis er Hasse’s NA 1,6 115 HK målt til 137 hk ved 6700 rpm og 154 NM ved 5900 rpm. Målingen har ikke taget højde for det forøgede luftindtag, der fremkommer ved kørsel (Jackson Racing cold air intake) – som vil forøge effekten en smule mere!
Finjustering af motoren kan på mange andre typer biler ske ved at ændre på computerens indbyggede chip. Dette er ikke en operation, som ses på MX-5’erne. Det er dog muligt at udskifte hele motorstyringen og/eller tilføje en piggybag computer, men det er mest påkrævet ved montering af turbo eller kompressor og står ikke mål med omkostning i forhold til effektforøgelse ved normal aspireret tuning.
For NA modellerne kan man lege lidt med timingen som kan justeres 1-4 grader frem (1-4 HK). Hvordan det gøres er beskrevet under guides. Der foregår p.t. en diskussion på miata.net hvor timeingen stilles yderligere frem ved lave omdrejninger og reguleres tilbage i mellemområdet ved hjælp af en Bipes kombineret med overclockning af computeren ved at udskifte et krystal. Effektforøgelse målt på rullefelt er ca. 10 HK.
Ændret indsugning
NA 1,6 udgaverne (1989-1993 og 1997) er stærkt begrænset af luftmængdemåleren, som kan erstattes af en større luftmængdemåler fra en RX-7’er. Det er forsøgt i praksis og måling via en G-måler viste en effektforøgelse (115 HK motor) på 13 HK. Hvordan kan læses her.
Følgende løsninger findes til alle NA modeller.
Der findes en del forskellige færdige koniske luftfilterkit på markedet hvor K&N’s er det mest benyttede og anerkendte. Det viste kit er fra 1,6 modellen. Kittet kan købes hos danske udstyrsvirksomheder som eksempelvis Bilexperten og fra europæiske webshops:
MX5Parts – Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 800,-
Det er muligt at lave samme opsætning, hvor man selv køber delene enkeltvis (Kun 1,6 motor), hvilket er væsentlig billigere end det samlede kit. Hvordan er beskrevet her.
En noget smartere løsning findes fra Racingbeat, som har konstrueret et rør som flytter filteret længer frem, så det får mere kold luft. Det viste kit er fra 1,6 modellen. Filteret passer desværre ikke med ret mange tårnstabilisatorer.
Kan købes direkte hos amerikanske Racing Beat – Pris ca. 2000,-
Den smarteste, mest effektive og dyreste løsning (ca. 4000,-) har Jackson Racing produceret, hvor luften presses ind i filteret helt ude ved fronten, hvilket gør at denne løsning leverer den koldeste luft og man derfor kan køre med den højeste indstilling af timingen uden tændingsbanken.
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 4000,-
Følgende løsninger findes til alle NB modeller.
Der findes som ved NA’erne en del forskellige færdige koniske luftfilter kit på markedet hvor K&N’s er det mest benyttede og anerkendte. Det brude være muligt at lave sin egen konstruktion billigere, det er bare ikke forsøgt endnu!
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 800,-
K&N’s lidt mere gennemførte koniske kit, Typhoon, hvor det forreste rør også udskiftes. Giver en lidt mere brølende lyd og hurtigere speederespons.
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 1900,-
En noget smartere løsning findes fra Racingbeat, som har konstrueret et rør som flytter filteret længer frem, samtidig med at det skærmes helt fra motoren, så det får mere kold luft.
Kan købes direkte hos amerikanske Racing Beat – Pris ca. 2500,- Bemærk at filteret med rør og afskærmning skal bestilles hver for sig.
NB’ernes Indsugningstrakt produceret for IL Motorsport. En dyr løsning, men givet den mest effektive.
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – IL Motorsport – Pris ca. 5000,-
Ændret Udstødning
Udstødningssystemet kan opdeles i manifold, katalysator og potte. Der findes et hav af forskellige potter, som der ikke vil blive beskrevet her. Et godt sted at læse om de forskellige mest almindelige potter er hos amerikanske Good Win Racing. Vær opmærksom på at nogle udstødningssystemer kun er velegnede til turbo (som tager noget af udstødningslyden) og derfor er helt uegnede til normal aspirerede motorer eller kompressor.
Alle potter passer på de forskellige NA modeller med undtagelse af 1,6 90HK. Her er katalysatoren ca. 10 cm længere end på de andre 1,6 modeller, hvorved ikke alle potter passer til denne model.
På NA modellerne er katten en selvstændig enhed som kan udskiftes med en high flow udgave (som har større indre diameter på indgang og afgangsrør) eller et bypassrør. Det giver ingen mening at udskifte manifold og potte til en større diameter uden også at skifte katten.
Jackson Racing high flow cat (Findes ikke til 90 HK udgaven). Diameteren på indgang og afgangsrøret er begge ca. 5,6 cm.
Kan købes hos europæiske webshops:
Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 2400,- for 1,6 udgaven og 1600,- for 1,8 udgaven.
Flyin Miata high flow cat (Findes ikke til 90 HK udgaven). Diameteren på indgangsrøret er ca. 5,6 cm og på afgangsrøret ca. 6,5 cm.
Kan kun købes i USA hos Flyin Miata – Pris ca. 3000,-
Bypass rør, som fjerner katalysator funktionen helt. Kan ikke anvendes med OBD-II motorerne uden ændring af motorstyringen, da disse også måler efter katalysatoren. Og man skal nok ikke lige have den monteret når der køres til syn! Husk at 90 HK udgaven er lidt længere end de øvrige 1,6’ere!
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 500,-
PÅ NB modellerne er katten integreret i det rør som går fra manifolden ud til potten. Jeg er noget i tvivl om hvorvidt der er forskel på de forskellige NB årgange.
Il motorsport’s udgave.
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – IL Motorsport – Pris ca. 4200,-
Flyin Miata’s udgave
Kan kun købes i USA hos Flyin Miata – Pris ca. 4500,-
NA modellerne er udstyret med bananmanifold (4-1) fra fabrikken, og er særdeles effektiv. I teorien kan der hentes lidt effekt over 5000 rpm, ved at skifte til en 4-2-1 manifold, som er dejligt at have ved udgangen af sving på track days. Derimod er NB modellerne monteret med støbejernsmanifold, så her er der en del effekt at hente (5-10 Hk eller mere ??). På NB modellerne er der en del af ledninger til sensorerne i manifolden som skal forlænges.
Der findes to store mærker af manifolder Jackson Racing og Racing Beat. Der findes også nogle mindre brands, men du vil givet ende med en af disse to, da de findes hos de fleste forhandlere.
4-2-1 Manifold fra Jackson Racing. Passer med eftermonteret kompressor. 4-2-1 designet giver mest effekt ved høje omdrejninger. Diameteren på afgangsrøret er ca. 5,6 cm.
Kan købes hos europæiske webshops:
MX5Parts – Moss UK – IL Motorsport – Pris ca. 4500,-
4-1 Manifold fra Racing Beat. Passer ikke med kompressor. 4-1 designet giver effektforøgelse i mellemområdet. Ledninger til lambdasonde skal forlænges på alle udgaver.
Kan købes direkte hos amerikanske Racing Beat – Pris ca. 6000,-
Ændret topstykke
Et portet topstykke har altid givet lidt mere effekt. Gunnar Lykkebo, har haft succes med at ændre topstykket (ca. 12 HK). Læs mere om indgrebet her.
En anden mulighed er udskifte knasterne til nogle skrappere. Dette ses sjældent på MX-5’ere og man skal lede længe på nettet for at finde skrappere knaster, hvilket givet skyldes en kombination af udmærkede knaster monteret fra fabrikken og den minimale prisforskel i forhold til at montere turbo eller kompressor.
Det skulle kunne lade sig gøre at montere et NB 1,8 topstykke (uden VVTI) på en NA 1,8 blok. Dette skulle give en smule effektforøgelse grundet bedre flow. Der kendes ikke til tilsvarende løsninger for 1,6 udgaven.
Kompressor
Der findes kompressor kit til alle MX-5 modeller. Der findes to store producenter af kits. Jackson Racing og BR Performance. Begge anvender Eaton skruekompressorer, som er gennemprøvede og findes bl.a. i Ford, Jaguar og Mercedes. Kompressorerne er vedligeholdelsesfri og holder hele bilens levetid. Jackson Racing bruger den mindre M45 model og BR Performance kittene er baseret på den mere effektfulde M62 udgave.
I det følgende vil der blive gennemgået hvad det kræves for at montere kompressoren på de forskellige årgange og niveauer. Ved trykladning kan man blive at hente flere HK ved udbygge monteringen, eksempelvis større dysser, men guiden stopper ved tilslutning af intercooler. Der vil blive lagt vægt på hvordan kittet fungerer med brændstoftilførsel og styring af timing.
Jackson Racing M45 kompressor sættet forhandles i Europa af Moss UK og koster mellem 19.000 og 23.000 afhængigt af kurserne.
Grund kittet indeholder alt hvad der skal til for at montere kittet, men det er desværre ikke helt nok. For 1989-1993 modellerne tilføres ekstra brændstof ved højere omdrejninger ved hjælp af en trykreguleret brændstofsregulator. For 1994 og frem sker dette elektronisk ved hjælp af Powercard. For at undgå tændingsbanken justeres timingen tilbage (på NA modellerne) til mellem 6 og 8 grader, hvilket fjerner bundtræk.
Grund kittet leverer ca. 160 HK for 1,6 udgaven og ca. 175 HK for 1,8 udgaven.
Ud over grundkittet skal man som minimum have indkøbt følgende:
– JR high flow brændstofspumpe til ca. 1.500,- hos Moss UK.
– Kobling. Standard koblingen holder næppe til de ekstra kræfter, så en stærkere kobling er påkrævet og kan købes mange steder til ca. 2000-4000,-
– Koldere tændrør, NGK BKR7E-11 til ca. 100,-
– Hvis der ikke monteres piggy bag eller komplet motorstyring på NA modellerne, skal det bruges en Bipes til at styre tændingen. Denne grimme, men uhyre smarte dims, gør at tændingen kan stilles frem til 14 grader som så stilles tilbage når der kommer omdrejninger og tryk, hvilket gør at man opnår et enormt bundtræk. Koster ca. 1700,- og kan købes i UK hos MX-5 Mad. Bipes’en giver ikke flere HK men meget mere moment, hvilket gør at bilen kører rigtig godt.
Ovenstående løsning vil gøre at bilen vil køre fornuftigt og driftsikkert, men uden at være værlig brændstoføkonomisk. Husk at der kun kan køres på 98 Oktan!
Den samlede pris vil nu være på mellem 25.000 – 28.000,- uden montering af goodies!
Et væsentlig punkt ved installationen af JR kompressoren er tilpasning af remmen. Systemet kan let modificeret ved at udskifte remstrammehjulene med et par strammehjul som anvendes ved montering af tandremmen. Alternativt kan man købe denne remstrammer fra BR Performance til ca. 2.000,-
Ved track day kørsel vil varme blive et problem, hvilket vil kræve en større køler og muligvis en intecooler. Bl.a. Flyin Miata sælger en større køler fra PWR til ca. 4.000,-
Trackdog Racing producerer intercoolerkits som koster ca. 8.000,-
Jackson Racing producerer også noget intercooler, men den er meget mindre og dyrere end Trackdog løsningen.
For at optimere brændstofforbruget på NA modellerne er der bedst erfaring med at montere Greddy’s emange blue (den lille) som kan styre både tilførsel af brændstof og timing (Ved denne løsning skal der ikke bruges en Bipes). Emanage styres via en laptop, og skal justeres ind på rullefelt, men forbedrer effekten yderligere med ca. 5-15 HK samtidig med at der opnås et bedre brændstofforbrug.
Kan købes hos Performance5 i UK for ca. 5.000,-
Den bedste løsning for NA modeller er Flyin Miata Link systemet, som specielt er designet til MX-5’ere. Linken er en komplet motorstyring, som bla. også kan styre en bankesensor. Link computeren har auto learn funktion, og skal ikke nødvendigvis på rullefelt. Forbedrer effekten yderligere med ca. 5-15 HK
Kan købes hos Flyin Miata og koster ca. 15.000,- alt inklusiv.
Australske Wolf 3D er en total motorstyring til NA modellerne, som er Plug’n’Play. Dvs. at der ikke skal ændres på ledninger etc. Wolf’en har den fordel at den har indbygget map sensor, hvilket gør at man kan fjerne den restriktive luftmængdemåler. Wolf 3D styres via en laptop, og skal justeres ind på rullefelt, men forbedrer effekten yderligere med ca. 10-20 HK samtidig med at der opnås et bedre brændstofforbrug.
Wolf 3D forhandles i Danmark og koster ca. 10.000,- Den danske forhandler har erfaring i at montere Wolf computere på MX-5’ere.
Hydra er Flyin Miata’s bud på komplet motorstyring til NB’erne og koster ca. 16.000,- hos Flyin Miata.
Der findes givet et hav af andre motorstyring løsninger. De nævnte er alle systemer som i dag anvendes sammen med MX-5’ere og hvor der findes erfaringer på de forskellige internationale fora.
BR Performance M62 kompressorer forhandles ikke i Europa men kun af Stage One tuning i USA og koster mellem ca. 20.000 afhængigt af kurserne.
Grund kittet indeholder alt hvad der skal til for at montere kittet, men det er desværre ikke helt nok. Kittet leveres kun til NA 1,8 og alle NB modellerne. BR Performance har netop lagt forhandlingen af deres kit ud til Stage One tuning, hvorved priserne er blevet sænket. Jeg er noget usikker på hvordan BR Performance styrer brændstof og timing, men de sælger bl.a. et Powecard lignende device kaldet ELF. Kittet skulle være mere gennemført end Jackson Racing. Bla. bruges et 6 rillet bælte, i stedet for Jackson Racings 4 riller, for at sikre driftsikkerhed. Tilsvarende er remstrammefunktionen designet mere smart.
Grund kittet leverer over 200 HK. Hvor meget helt præcis, kan jeg i skrivende stund ikke finde ud af.
Ud over grundkittet skal man stadig som minimum have indkøbt følgende:
– JR high flow brændstofspumpe til ca. 1.500,- hos Moss UK.
– Kobling. Standard koblingen holder næppe til de ekstra kræfter, så en stærkere kobling er påkrævet og kan købes mange steder til ca. 2.000-4.000,-
– Koldere tændrør, NGK BKR7E-11 til ca. 100,-
I tilfælde at BR performance kittet skal have ændret motorstyring, gælder samme muligheder som ved Jackson Racing kittet.
Turbo
Der findes turbo kit til alle MX-5 modeller. Der findes et par større producenter af kits. De fleste kits er baseret på Garret turboer. I det følgende vil der blive gennemgået hvad det kræves for at montere turbo kittet på de forskellige årgange og niveauer. Ved trykladning kan man blive at hente flere HK ved udbygge monteringen, eksempelvis større dysser, intercooler m.m. men guiden stopper ved montering af grundkittet. Der vil blive lagt vægt på hvordan kittet fungerer med brændstoftilførsel og styring af timing. Fælles for alle kits er at der ikke er taget højde for følgende:
– JR high flow brændstofspumpe til ca. 1.500,- hos Moss UK.
– Kobling. Standard koblingen holder næppe til de ekstra kræfter, så en stærkere kobling er påkrævet og kan købes mange steder til ca. 2.000-5.000,-
– Koldere tændrør, NGK BKR7E-11 til ca. 100,-
– Ved track day kørsel eller feriekørsel i bjergområdet vil varme blive et problem, hvilket vil kræve en større køler og muligvis en intecooler. Bl.a. Flyin Miata sælger en større køler fra PWR til ca. 4.000,-
– Husk at der kun kan køres på 98 Oktan!
Det mindste og billigste turbo kit, der findes til MX-5, er produceret af Greddy og er baseret på en Mitsubishi turbo. Kan normalt findes på nettet til knap 1300 USD eller ca. 10.000,-. Søg på Google efter TD04H-15G, som er partnummeret. Kittet findes kun til NA 1,6. Ekstra brændstof tilføres ved hjælp af en trykreguleret brændstofsregulator. For at undgå tændingsbanken justeres timingen tilbage til mellem 6 og 8 grader, hvilket fjerner bundtræk. Hvis der ikke monteres piggy bag eller komplet motorstyring, skal der bruges en Bipes til at styre tændingen. Denne grimme, men uhyre smarte dims, gør at tændingen kan stilles frem til 14 grader som så mindskes ved omdrejninger og tryk og der sikres korrekt bundtræk. Koster ca. 1700,- og kan købes i UK hos MX-5 Mad. Bipes’en giver ikke flere HK men kun korrekt moment, hvilket gør at bilen kører rigtig godt. Bilen vil nu køre fornuftigt og driftsikkert, men vil ikke være særlig brændstoføkonomisk. Flyin Miata sælger en del opgrades i form af indsugning og varmeskjold.
Kittet leverer ca. 160 HK og den billigste måde at komme i gang med tryk på. Er man fiks på fingrene kan der let monteres en billig (ca. 1000,-) intercooler fra en ældre Saab. Man kan finde en del information på nettet vedr. dette kit, da det er monteret på en del biler.
Det anbefales at montere en Greddy Emange eller Flyin Miata Link computer til at styre brændstof og timing og få det hele kørt ind på rullefelt.
HKS kittet minder meget om Greddy kittet, men indeholder noget elektronik som styrer brændstof og timing og er gennemgående af højere kvalitet. Kan købes hos MX5Parts for ca. 20.000,- eller i Danmark hos HKS forhandleren K-Power, som også kan montere kittet. Kittet findes kun til NA 1,6.
Kvaliteten af den medhørende elektronik kendes ikke, men med stor sikkerhed vil kittet fungere bedre ved montering af Greddy Emange, Flyin Miata Link eller Wolf 3D computer til at styre brændstof og timing. Det hele skal køres ind på rullefelt.
Kittet leverer ca. 160-170 HK. Kittet bør udbygges med intercooler.
Der findes ikke meget info om dette kit på nettet, så det antages ikke være monteret på særlig mange biler. Der findes TÜV papirer på dette kit.
Tyske HGP levere komplette kit til både NA og NB. Der oplyses 210 HK for 1,6 og 240 HK for 1,8. Kittet er komplet med motorstyring og intercooler og leveres monteret i tyskland for ca. 6000 € svarende til ca. 45.000,- Der medfølger TüV certifikater for monteringen.
Flyin Miata producerede en hel stribe kits til både NA og NB. Kittene er kendt for at indeholde alle stumper der var behov for, samt god pålidelighed. FM1 kits svarer meget i struktur til Greddy og HKS udgaverne hvor timing styres af en mere simpel udgave af Bipes og ekstra brændstof tilføres via trykregulator. FM2 kits indeholdt intercooler og linkcomputer og fungerede derfor optimalt. Kunne indkøres uden brug af rullefelt.
Flyin Miata brugte Bell Engineering som underleverandør man har ophørt samarbejdet. Flyin Miata er ved at udvikle en ny serie kits, som forventes på markedet sidste i 2006. Det er værd at følge med i denne udvikling.
Bell Engineering sælger de gamle FM kits, dog uden link computer m.m. og derfor ikke helt optimalt. Det er spændende at følge denne udvikling og se hvad begge parter præsenterer i løbet af de næste par måneder. Flyin Miata er kendt for at levere de bedste tuningskit til MX-5, men til den tilsvarende højeste pris. Et FM2 kit kostede ca. 50.000,- inkl. alt.
Tuning af MX-5’eren kan diskuteres i Five-speed.dk forum / Tuning og modificering.