Se også Model og købe guide til Mazda MX-5 NB (1997-2005) (Under udarbejdelse, men informationer om danske modeller og priser kan læses her.)
Følgende guide beskriver modeludviklingen og de typiske fejl, der kendes ved Mazda MX-5 årgang 1987-1997, også betegnet NA og kan genkendes på klaplygterne. Kilder til guiden er de indlæg, der har været på dette forum samt øvrige internationale fora. Guiden er således ikke bedre end de inputs og tilbagemeldinger som kommer fra jer brugere. Er der steder hvor guiden vurderes at være mangelfuld eller fejlagtig og du har det rigtige svar, så skriv gerne til webmaster@five-speed.dk
Modelhistorie
Der er løbende blevet produceret et hav af MX-5 specialmodeller, som typisk er kendetegnet ved et begrænset antal producerede enheder. Modellerne findes oftest kun i en farve med speciel indtræk i læder og er sjældent importeret til Danmark fra ny. Informationer om danske modeller og priser kan læses her.
1989-1990
Den første MX-5 ser dagens lys med en 1,6 115 HK, 5 gear og leveres i farverne hvid, rød og blå. Flertallet blev leveret i rød. Et fåtal af de første 1989/1990’ere havde et lidt anderledes udstødningssystem som lyder mere i retning af ældre engelske sportsvogne. Efter sigende blev systemet meget hurtigt ændret, til det system som findes på alle efterfølgende udgaver, grundet problemer med støjniveauet i flere lande. Alle udgaver er leveret uden ABS og med enten Airbag eller Momo læderrat. De fleste blev leveret med de meget lette 5,5 Kg 14″ aluminiumsfælge og enkelte med pladefælge. 14″ fælgen var ved introduktionen af bilen en af de letteste fælge der nogen sinde havde været fabriksmonteret. Modeller frem til 1991 kan have problemer med krumtappen, hvilket er beskrevet nærmere her.
1991
Den første specialudgave tilbydes i knap 4000 eksemplarer under betegnelsen Limited Edition i grøn med lyst interiør og læder sæder. Farven “Silver Stone Metallic” introduceres.
De første modeller med ABS ser dagens lys. Automatgear bliver muligt, men meget få blev leveret med automatgear. Selv i US!
1992
For og bagbro bliver forstærket med påmonteret afstivning. Dette kan ses bagfra som et afstivning der går fra hjulophæng til hjulophæng lige under udstødningsrøret. En tilsvarende afstivning sidder på forreste bro, men kan være sværd at se. I kabinen tilføjes muligheden for at åbne bagagerummet indefra. Sort blive en valgmulighed og i US leveres specialudgaver i gul (Sunburst Yellow). I US tilbydes viskøst LSD. Det er ikke muligt at se på bilen om der er monteret LSD.
1993
I US leveres specialudgaven M-Edition med grøn/blå lak samt en Limited Edition i sort med rødt enteriør.
1994
1,8 udgave (OBD-1) 131 HL, med bl.a. større bremser og stærkere drivline introduceres. Torsen LSD bliver en valgmulighed. Det er ikke muligt at se på bilen om der er monteret LSD. Mazda logo monteres på motorhjelmen. Der monteres afstivning mellem B-stolperne i kabinen. Sæderne ændres fra faste nakke støtter til en type som kan justeres i højden. I motorrummet monteres der air splitter. Sidespejlene ændres en smule. Vægten forøges med knap 5%.
Farven British Racing Green (BRG) og Laguna Blue (lys blåmetal) introduceres.
Det er stadig muligt at købe 1,6 115 HK udgaven i nogle lande.
1995
Olietryksmåleren ændres til en Høj-Lav udgave og er ikke særlig retvisende. Airbag i passager siden introduceres samtidig med at instrumentbordet ændres en smule. Specielt omkring de midterste ventilationsringe.
1996
1,8 udgave ændres en smule i motorstyringen (OBD-2), som gør det mere vanskeligt at eksempelvis montere kompressor eller turbo.
1997
Der introduceres i flere Europæiske lande en prisbillig 90 HK 1,6 udgave (som typisk har knap 110HK på rullefelt). Forskellen på motoren i forhold til den oprindelige 115HK udgave er lavere kompression og andre knastaksler. Får at gøre bilen billig fjernes eksempelvis forstærkning af undervognen og chrom ringene omkring instrumenterne. De fleste 1997’ere er sorte, røde og grønne. 90 HK udgaven har et anden udstødningssystem fra katalysatoren og bagud i forhold til den tidligere 115 HK udgave. Hver opmærksom på dette ved evt. montering af nye udstødning. Amerikanerne og amerikanske tilbehørsproducenter kender oftest ikke denne udgave.
Danske NA modeller
Ca. 268 NA’er blev indregistreret i Danmark. Et pænt antal er efterfølgende importeret fra Tyskland og Schweiz. Hvor mange vides ikke. Der er importeret mange MX-5’ere fra USA og Canada til Tyskland. Til sammenligning er der i Tyskland solgt 33.301 stk. MX-5 NA’ere. Tyskland er således et rigtigt godt sted at lede efter brugte NA’ere.
Den største forskel på US/Canadiske og Europæiske MX-5’ere er den bagerste nummerpladeholder.
US/Canada nummerplade til venstre og europæisk nummerplade til højre. Har bilen den lille nummerpladeholder kan man være helt sikker på at bilen oprindelig stammer fra US eller Canada.
Kendte fejl og andre ting, som er værd at vide ved køb af brugt MX-5 NA
- Som ved andre brugte biler er en pæn bil oftest velholdt. En grim, snavset og ridset bil har måske ikke altid fået den nødvendige opmærksomhed.
- Se godt efter rust. Det er ved at være en gammel bil, men til forskel for så mange andre biler fra tilsvarende årgange har de færreste MX-5’ere kørt om vinteren. Vinterkørte MX-5’ere kan være ganske gennemtærede.
- Tæring er specielt et problem ved bagskærmene. Er de tærede er der ingen vej uden om en udskiftning. Dette gøres billigst ved henvendelse til Au2fast.dk.
- Motorerne er generelt meget stærke og flere biler har kørt 200.000 km uden problemer. Flere oven i købet med kompressor og turbo. Dog skal opmærksomhed rettes imod den mulige svage krumtap far 1989 frem til 1991. Læs mere her. Der findes en billig løsning som forhindrer problemet.
Motoren er indrette på en måde så en knækket tandrem ikke ødelægger andet end dagen. Stemplerne kan ikke nå ventilerne. - MX-5’eren er kendt for at nedbryde tændkablerne hurtigt. Dårlig motorgang kan således oftest kureres med et par nye tændkabler og nye tændrør.
- Ujævn tomgang skyldes et tilkokset spjældhus. Dette kan nemt afmonteres og renses.
- Ved syn kan bilen dumpe grundet forurening. Dette kan oftest klares ved udskiftning af lambda sonde og evt. katalysator. Glem alt om reservedele fra Mazda. Her koster en lambda sonde 10 gange så meget som fra MX5parts i England. Tilsvarende for katalysator.
- Bagerste bremser kan hænge med dårlig håndbremse som resultat. Kaliberen skal udskiftes, hvilket ikke er særlig dyrt. Reservedele til MX-5 kan typisk købes billigt hos MX5parts i England.
- Gearkassen er solid (stammer fra Mazda 929), men gummimanchetten omkring gearstangen mørner og kan overføre mislyde til kabinen som ikke nødvendigvis er ensbetydende med fejl i gearkassen og transmission.
- Dårlig sporing gør at bilen kører godt. Korrekt sporing gør at bilen kører sublimt. Køber du en brugt MX-5, bør bilen spores når der evt. monteres nye dæk.
- Kalechen er normalt tæt, men kig efter møre lister, huller og bagrudens tilstand. Plastbagruder skal lynes ned før at kalechen tages ned. Ellers knækker bagruden. Se efter hvide tværgående mærker. En bagruden bagruden gul eller ridset kan dette løses ved hjælp af Renovo plast cleaner, som kan købes hos MX5parts i England.
- Diverse styling elementer, så som styrtbøjler og chrom her og der er ikke nødvendigvis ensbetydende at bilen har været “ungdomsracer”. De fleste MX-5 ejere har gennem tiden sat deres eget præg på bilen, uden at bilens kvalitet forringes. Om man kan lide det er smag og behag, men der er langt mellem helt standard MX-5’ere.