De første MX5’ere havde en Akilleshæl, hvor en forkert samlet eller strammet krumtapbolt kan medføre slid i den låsemekanisme der bl.a. holder remhjulet til tandremmen i den rigtige position. Hvis positionen skrider, mister motoren den rigtige timing, og derved også effekt. I værste fald kan bolten falde ud og så går det rigtig galt.
Af billedet til højre ses bolten og remhjulet til tandremmen. (Ikke synligt uden at motoren er adskilt).
Problemet skulle relatere til MX5’ere produceret fra 1990 til midten af 1991. Mazda ændrede designet i midten af 1991 og ifølge Performance Projects (side 40), skulle det gælde alle amerikanske modeller efter VIN 209447 og for Europa efter VIN 127442.
Løsningen er et ændret design af bolten. Forskellen kan ses ud fra bl.a. størrelsen på bolten, som sidder i midten af remhjulet på krumtappen som driver generator og evt. servopumpe. Bolten er synlig i motorrummet.
Billedet til venstre viser de to forskellige typer bolte og noter af forskellig længde. Den venstre bolt er designet efter 1991 og bolten til højre er det gamle oprindeligt type. (Kilde Performance Projects, side 40)
Hyppigheden for problemer skulle være minimalt, og skader skyldes typisk udskiftning af krumtappakningen og efterfølgende fejlagtig montering af bolten. Fejlen vil oftest opstå, kort tid efter reparationen er udført. Symptomerne er oftest en motor der går dårligt, da timingen af motoren er forkert. Dette resulterer i bl.a. dårligt bundtræk. Remhjulet som er monteret på krumtappen kan, når det kører rundt, også se ud som om det er skævt.
Det, som rent praktisk sker er at låsestykket rykker baglæns og sidder løst i det spor som er lavet til at holde det hele på plads. Det gør at kræfterne fra krumtappen bliver overført til låsestykket, som mases sidelæns ud af sporet som det ses her til højre:
Nogle hvor det er gået galt, har lykkedes at lave en midlertidig reparation ved hjælp af locktide. Hvis dette ikke afhjælper problemet er det nødvendigt at udskifte krumtappen, alternativt hele motoren hvis det er billigere.
Spørgsmål og svar
Findes der en løsning så man undgår fejlen?
Hvis det hele samles korrekt burde fejlen ikke opstå, men der er en risiko. Andreas fra Au2Fast har udviklet en længere låsemekanisme som styres af en en låseskive. Med denne monteret bør fejlen ikke kunne ske. Det koster et par tusinde at få lavet denne forstærkning.
Kan man se forskel på om man har den ene eller den anden bolt?
Ja, det kan man godt. Bolten med fejlrisiko er monteret i et remhjul hvor der på kanten er 4 ovale huller. På bolten uden fejlrisiko har remhjulet 8 ovale huller. Forskellen ses af nedenstående billeder:
Jeg overvejer at købe en MX-5, med den udgave af krumtappen, som kan give problemer. Skal jeg købe den?
Det må være dit eget valg. Der er altid en risiko ved at købe brugte biler. Mange af de MX5’ere der ses køre rundt i dag har kørt tæt på 200.000 km uden at have symptomer på problemet. Problemet opstår typisk hvis bolten ikke er/har været spændt rigtigt ved vedligeholdelse. Eksempelvis udskiftning af tandrem. Er det noget tid siden at bilen har fået skiftet tandrem og hvis den går fint i tomgang med det bundtræk den skal have (prøv et par stykker så du ved hvordan den skal trække) bør du ikke være bekymret.
Jeg overvejer at købe en MX-5, med den udgave af krumtappen, som kan give problemer. Jeg vil være helt sikker!
Så er der kun en vej tilbage. Og det er en fysisk inspektion. Hvis den alligevel skal adskilles, kan den løsning som forhindre senere problemer ligeså godt monteres samtidig. Det betyder at bilen skal en tur forbi Andreas hos Au2Fast. Omkostningen, som er et par tusinder, burde der kunne handles om hvis det er det eneste der forhindre salget af bilen.
Jeg har fundet ud af at min MX-5 har den udgave af krumtappen, som kan give problemer. Hvad skal jeg gøre?
Mange af de MX5’ere der ses køre rundt i dag har kørt tæt på 200.000 km uden at have symptomer på problemet. Kører dit remhjul rundt uden at det ser ud som om det er skævt, bilen trækker fint og tomgangen er jævn – er din bil sikkert helt i orden. Du bør dog overveje næste gang der skal skiftes tandrem, at få monteret den løsning Andreas fra Au2Fast kan tilbyde.
Min MX-5 har den udgave af krumtappen som kan give problemer. Bilen går underligt i tomgang – Hvad skal jeg gøre?
Der findes andre årsager end krumtappen til at bilen ikke går korrekt i tomgang. Eksempelvis et beskidt spjældhus, vakum lækage så bilen får falsk luft m.m. Trækker bilen fint med det bundtræk den skal have, er der sikkert ikke problemer med krumtappen.
Generelt
Hvis du vil undersøge din bil nærmere og er i tvivl, så spørg en fagmand. En der er 110% sikker på hvad han gør. Monteres/ afmonteres bolten forkert får du helt sikker balladen på et senere tidspunkt. Derfor spørg en autoriseret Mazda forhandler eller hvis du kommer tæt på Fyn Au2Fast.
Kilder: Performance Projects og Miata.net