onsdag , 20. juni 2018
Home / Guide / Afhjælpning af langsomme el-vinduer – NA

Afhjælpning af langsomme el-vinduer – NA

Udarbejdet af Morten (Freestyler), freestyler2k@yahoo.com

Kører dine elruder håbløst langsomt? Hvis ja, så er guiden til at få dem til at køre som nye lige her. Guiden beskriver hvordan det udbedres på en NA’er.

Den mest almindelige årsag til langsomt kørende elruder, er tilsodede kontaktpunkter i vippekontakterne der styrer elruderne.

Dette kan i langt de fleste tilfælde afhjælpes med en forholdsvis simpel lille operation.

 Du skal bruge følgende værktøj:

  • Stor stjerneskruetrækker.
  • Lille stjerneskruetrækker.
  • Lille fladkærvet elektrikerskruetrækker.
  • Viskelæder (en blyant m. viskelæder er at foretrække).
  • Loddekolbe & loddetin (denne er ikke absolut nødvendig, men vil give det bedste resultat).
  • Hvad der nu skal til af værktøj for at afmontere din gearknop. (i mit tilfælde en 3 mm unbrakonøgle).

Afmontering af midterkonsol. Afmonter gearknoppen. Fjern de to stjerneskruer som sidder længst fremme på hver side af midterkonsollen. (og læg dem et sted hvor du kan finde dem igen). Træk askebægeret op og fjern den stjerneskrue der sidder nedenunder. Fjern de to stjerneskruer der sidder i bunden af opbevaringsrummet bagest på konsollen.

 

Nu kan hele midterkonsollen fjernes. Start med at løfte den forreste ende op over gearstangen og lirk dernæst den bageste del fri at vippehåndtagene til bagagerum og tankdæksel. Vær opmærksom på at konsollen er forbundet til ledningsnettet med to stik som skal tages ud. Du har nu noget der ligner dette billede:

 

Ledningen med det store hvide stik på skal forsigtigt lirkes ud under de plastickroge som holder det på plads. Pas på ikke at knække krogene.

 

 

 

 

Fjern de tre små stjerneskruer som holder kontakterne til elruder fast.

 

 

 

 

 

Hvis du på nuværende tidspunkt står med noget i hånden der ligner nedenstående, er du på rette vej.

 

 

 

 

 

Find et plant bord hvor du kan skille kontakten ad. Den indeholder nogle små dele der meget nemt kan forsvinde som dug for solen hvis man ikke passer på. Bag på kontakten fjernes den lille stjerneskrue i midten.

 

 

 

 

Kontakten åbnes ved at lirke en lille flad skruetrækker ned som vist på billedet. Og der skal IKKE brækkes ret hårdt før det sorte plastikhus knækker. Og pas på når kontakten åbnes. Der falder 4 små ‘vippearme’ ud af den. Fortvivl ikke. De er nemme at få på plads igen når kontakten skal samles.

 

 

 

Her ses årsagen til de langsomt kørende elruder. Kontaktpunkterne er sodet til og der kan ikke længere overføres den fornødne strøm til elrudernes motor.

 

 

 

 

 

Brug viskelæderet eller i grove tilfælde et stykke fint sandpapir, til at fjerne den sorte belægning. Husk også at fjerne belægningerne på de små vippearme.

 

 

 

 

Nu vil kontakten fungere som ny og kan samles igen. Men hvis der er en lille elektromekaniker gemt i dig, kan du gøre den endnu bedre end ny. Du varmer kontaktpunkterne op med en loddekolbe og kommer en lille smule loddetin på. Både på vippearme og kontaktflader. Dette vil give bedre elektrisk kontakt og mindre risiko for at de soder til igen.

 

Kontakten samles nemmest igen ved at anbringe de små vippearme som her. Man kan med fordel anbringe en lillebitte klat fedt ( f.eks. litiumfedt), hvor vippearmene er ‘bukket’. Det vil få kontakten til at arbejde lettere. Dernæst klikkes det sorte plastikhus på plads igen. (læg mærke til at der er en bred fals i den ene side og en smal i den anden, så det ikke bliver vendt forkert.)

 

 

 

 

 

 

 

Inden du monterer noget som helst i konsollen, bør du sætte det store hvide stik i igen og teste om dine elruder fungerer tilfredsstilende. Hvis de gør, samles alting bare i omvendt rækkefølge af hvordan det blev skilt ad. 

Er du stadig ikke helt tilfreds med hvordan ruderne kører, hvis de f.eks. kører ujævnt, er der også råd for det. Du skal bare have renset og smurt de glideskinner rudehejsen kører i. 

Start med at afmontere det indvendige dørgreb. Øverst på selve grebet fjernes den lille plastikprop forsigtigt med en flad skruetrækker og de tre store stjerneskruer kan nu fjernes fra positionerne vist nedenfor hvor dørgrebet allerede er afmonteret.

 

 

 

Fjern den lille stjerneskrue der sidder i midten af dørhåndtaget og træk den bageste plastik’kop’ ud over håndtaget som vist.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fjern højttalerpanelet ved at trække forsigtigt i kanten af det indtil plasticklipsene slipper. Gør det samme med hele dørbeklædningen og løft den til slut opad til den er fri af døren.

 

 

 

 

Du står nu og ser på noget der ligner det her. Du skal IKKE fjerne den gennemsigtige plastic fra døren. For det første fordi det er monteret med noget usædvanligt klistret stads. Og for det andet fordi der ikke er behov for det. (hvilket jeg først indså efter jeg havde fået sort klister op til begge albuer..)

Rul ruden helt ned og kig ned i de to glideskinner der er markeret på billedet nedenunder. Er der noget smørelse (fedt) ude i siderne af dem? Og hvis der er, er det så fyldt med støv og grus? På min lignede det i hvert fald alt andet end smørelse..

Find et langt stykke tykt ståltråd (en udrettet tøjbøjle er perfekt), og vikl noget papir eller stof om enden af den. Før den ned til bunden af skinnen UDEN at lade den køre inden i skinnen! Lirk den ind i selve skinnen og træk den så opad så det fedt og snavs der end må være dernede kommer med op. Gentag indtil begge skinner er rene.

Præcis samme fremgangsmåde bruges til at smøre nyt fedt ind i skinnerne. Et lille stykke papir eller stof vikles om enden af ståltråden og dyppes i fedt (jeg benyttede litiumfedt til formålet), føres ind i skinnen fra bunden og trækkes opad mens man drejer ståltråden rundt så fedtet tørres af inde i skinnen.

På billedet er ses ståltråd og papir som jeg brugte til at fjerne det gamle fedt med. Når det nye fedt skal smøres på kan jeg anbefale at bruge et meget mindre stykke papir på ståltråden. Ellers får man smurt fedt ud over det hele dernede.

Test elruden igen. Og nyd hvordan den nærmest flyver ud ad toppen på døren.. 🙂 Monter alting i omvendt rækkefølge af hvordan det blev afmonteret.

 God fornøjelse.

Se også

Trackday Jyllandsringen 16-6 2017

Endnu en super hyggelig dag på Jyllandsringen. Bla. af en ND kørt til kanten og …