tirsdag , 22. oktober 2024

Ændring af fælg- og dæk størrelser

  • Dækkets størrelse måles i Bredde (A – mm) / Profil (B – % af bredde) / Fælgens diameter (Tommer).
  • Fælgbredde er fælgens totale bredde målt i tommer ved afstanden
    mellem fælghornene målt hvor kanten af dækket slutter til fælgen. Også benævnt rimwidth (UK).
  • Fælgens ET (Indpresning) er afstanden fra fælgens center til fælgens anlæg for montering (C – måles i mm). Også benævnt offset (UK)
  • Frigang mellem dæk og skærmkant er afstanden fra dækket til skærmkanten. Denne ændres når man ændrer på indpresning og/eller dækbredde.
  • Dækket vil fylde mere indad er den afstand dækket vil “fylde” mere indad mod skærmkassen. Denne ændres når man ændrer på indpresning og/eller dækbredde.
  • Bemærk at guiden ikke tager højde for om dækket passer på fælgbredden og/eller hvor meget dækket buler ud ved forskellige profiler. Dette kan også afvige ved forskellige typer af dæk.

 
Værd at vide

  • Hvis dækket gøres for bredt, risikeres at dækket støder på indersiden af skærmen eller det inderste af skærmkassen. Dette kan afhjælpes ved samtidig at vælge en fælg med mindre indpresning. Alternativt kan man montere spacere. Dette er dog ikke tilladt i Danmark ved mindre spaceren hører til fælgen.
  • Når man ændrer på indpresning ændres det punkt hvor hjulophænget geometrisk placerer trykket på jorden. Dette kan ændre køreegenskaberne i negativ retning.
  • Det i Danmark ikke tilladt at fælgen stikker ud over skærmkanten

 

Se også

MX-5 ND nulstilling af lygtehøjde (MY 2015-2018)

Af Christian Lunding. På MX-5 ND’er fra 2015-2018 justeres lygternes højde automatisk ved at en …