søndag , 19. august 2018
Home / Guide / Ændring tændingstimeing, NA 1,6

Ændring tændingstimeing, NA 1,6

Tændingstimeingen på NA 1,6 og 1,8 er normalt sat til 10 grader. Ved at ændre timeingen kan bedre moment og et par ekstra HK opnås. Nok den billigste tuning man kan foretage på en MX-5.

  • Tændingspistolen tilsluttes tændingskabel nr 1. (tættest på køleren). Find en god stelforbindelse. Batteriet er placeret i bagagerummet, så derfor er der monteret et 12 volts arbejdsstik i højre side af motorrummet (Lille blåt stik med hætte). Tilslut pistolens (+) klemme til dette stik.

  • Computeren skal neutraliseres ved at kortslutte GND og TEN. Stikket findes i højreside ved støddæmpertårnet. Dette gøres nemmest med en bøjet papirklips, eller bedst med en ledning monteret med krokodillenæb i begge ender.

  • Tænd motoren og indstil tomgangen til mellem 800 og 900 omdrejninger/minut.

  • Ret tændingspistolen mod krumtaphjulet. Mærket skulle gerne stå ud for 10 grader.

  • Hver måleenhed svarer til 2 grader. Da motoren roterer med uret vil timingen stige når mærket er til venstre for 10 grader markeringen og tilsvarende falde når mærket er til højre.

  • For at justere timeingen skal krumtapvinkelcensoren, som sidder bagerst på motoren ved ventildækslet i passagerens side, drejes. For at censoren kan drejes, løsnes møtrikken med en 12 mm nøgle. Indstil timeingen til mellem 10 og 18 grader. 14 grader anbefales. Møtrikken strammes. Kontroller timeingen en gang til så det kontrolleres at timeingen ikke blev ændret ved stramning af møtrikken.

  • Juster tomgangen til ca. 850 omdrejninger per minut.

  • Fjern kortslutningen af computeren. Fjern tilslutningen af tændingspistolen.

  • Nyd de ekstra gratis kræfter, men lyt efter tændingsbankning. Brug altid minimum oktan 92.

Kilde: Mazda Miata, Performance Handbook, Norman H. garrett III, Former Mazda Engineer, Miata Project, side 66-68

Se også

Trackday Jyllandsringen 16-6 2017

Endnu en super hyggelig dag på Jyllandsringen. Bla. af en ND kørt til kanten og …