onsdag , 20. juni 2018
Home / Guide / Udskiftning af manifold – NA 1,6

Udskiftning af manifold – NA 1,6

Følgende guide beskriver hvordan man udskifter standard manifolden på Mazda MX-5 NA 1,6 til eksempelvis en 4-2-1 bananmanifold. I dette eksempel til en Jackson Racing. Udskiftningen kan ske uden brug af lift, men kræver brug af donkrafte.

Materialer

  • Manifold
  • Evt. ny manifold pakning
  • WD-40

Værktøj

  • Topnøgle sæt. Gerne med langt skaft (der skal bruges noget moment).
  • Fastnøgle sæt.
  • 2 x donkrafte og 2 x bukke.

Tidsforbrug

  • Urutineret 3 timer
  • Rutineret 1 time

1. Klargøring af bilen

Bilen gøres klar til montering ved at afmontere luftfilterkasse eller luftfilter, afhængig af hvad der er installeret i bilen. Efterfølgende afmonteres varmeskjoldet der dækker manifolden, som er fastgjort med 10 mm bolte. Skruerne knækker nemt, men bolte og skjoldet skal ikke genbruges ved montering af den nye manifold.

Sprøjt godt med WD-40 på de 9 bolte, som fastgør manifolden. Er det længe siden at manifolden har været afmonteret er det god idé at gøre dette dagen inden udskiftningen af manifolden skal ske.

 

2. Afmontering af manifold

Afbryd forbindelse til O2 sensoren. Stikket sidder omme bagved det område hvor alle tændkablerne samles ved torpedopladen. Fjern O2 sensoren fra manifolden (Jeg kunne ikke få den ud, og fjernede manifolden mens den sad i – men vær forsigtig når manifolden tages ud, så O2 sensoren ikke beskadiges).

De 9 bolte som fastgør manifolden løsnes en smule. Giv dem lidt WD-40 igen.

Nu er det på tide at skulle ned under bilen. Selvom du ikke har en lift og bilen er sænket, kan det godt lade sig gøre. Jeg placerede højre side af bilen på en høj kantsten og løftede bilen i venstre side med to små donkrafte. Husk at sætte bukke eller lign. under bilen, så den ikke ryger ned over dig, mens du arbejder under bilen!

Der hvor gearkassen er skruet på motorblokken, sider manifolden fast med et beslag. Boltene der holder manifolden på plads fjernes. WD-40 og en nøgle med lang skaft (stort moment) er påkrævet. Fjern boltene som fastgør manifolden til katalysatoren.

Tilbage i motorrummet, fjernes boltene som fastgør manifolden. De lille beslag i midten, hvor varmeskjoldet var monteret kan lægges væk. Det skal ikke bruges igen. Ved nederste 2. bolt fra højre, sidder et beslag med gummislange, som forsigtig vippes ud over bolten. Manifolden kan nu fjernes. Pas på O2 sensoren, hvis den stadig sidder i.

Forskellen på de to manifolde ses her:

 

Inden den nye manifold kan monteres skal man ned under bilen igen. Beslaget hvor den gamle manifold var fastgjort, skal fjernes. Ellers kan den nye manifold ikke være der. Skru bolten ud. Fjern beslaget og skru bolten fast igen.

 

3. Montering af manifold

Den gamle pakning kan genbruges. Hvis ny pakning monteres, skal den side, som buler en smule ud, vende ind mod motorblokken.

Fjern O2 sensoren fra den gamle manifold og skru den i den nye bananmanifold. 

Den ny manifold klemmes ned gennem motorrummet. Pas på O2 sensoren. Husk at beslaget på nederste 2. bolt fra højre, skal side uden på manifolden. Inden det hele skrues sammen, skal det checkes at O2 sensoren ikke rammer olie pinden. Hvis det er tilfældet, kan oliepinden bukkes en smule så der er plads til det hele.

De 9 bolte der fastgør manifolden strammes. Stram den midterste først og fortsæt mod højre og venstre. En bolt af gangen. Monter manifolden til katalysatoren med de to bolte. Husk pakning. Stikkes til O2 sensoren sættes tilbage.

 

Det er nu tid til at montere indsugningen igen.

Se også

Trackday Jyllandsringen 16-6 2017

Endnu en super hyggelig dag på Jyllandsringen. Bla. af en ND kørt til kanten og …