tirsdag , 22. oktober 2024

0-100 på 6,5 sekunder fra MY 2019

Med mere end 200 indregistrerede eksemplarer af MX-5 ND i 2017 sælger ND’en i Danmark noget, som minder om succesen da NA’en blev introduceret for alvor i 1990.

2019 modellerne begynder at dukke op fra august og introduceres bl.a. for at overholde de nye Euro 6d emissionskrav. Ud over forskellige udstyr smådetaljer og farvevalg ligger de største nyheder under motorhjelmen.

Da MX-5 ND blev introduceret var særligt 1,5 varianterne rost for køreoplevelsen. Dels fordi motoren i sin 1,5 variant var unik for MX-5 i Mazda modelprogrammet. Det er ganske normalt at samme motor anvendes på tværs af modeller. 1,5’eren havde sammenlignet med søstermotoren, der fandtes i eksempelvis Mazda 2, fået bedre krumtap og et topstykke med skrappere sportslige knaster. Samtidig havde Mazda gjort et stort nummer ud af at matche et godt designet udstødningssystem. Selvom 1,5 modellen havde alt hvad en Mazda MX-5 repræsenterer i sin grundsjæl protesterede det amerikanske marked imod den lille motor. I sidste øjeblik blev en 2,0 udgave udviklet, hvor motoren blev hentet fra søsterbilerne Mazda 3, CX-3, Mazda 6 etc. Dog uden at ændre fysisk på motoren. Løsningen fungerede godt i den lette MX-5 og selvom den var hurtigere end 1,5 udgaven føltes den ikke så sportslig da den bl.a. hurtig løb tør for omdrejninger. For at lyde sportslig kompenserede Mazda endvidere ved at lade indsugningsresonans passere igennem et rør til kabinen så motoroplevelsen lydmæssig blev mere intens. En surrogatløsning.

Det har Mazda gjort noget ved i 2019 modellerne hvor MX-5 nu får sin egen unikke 2,0 motor. Her har krumtap og topstykke fået samme tur som 1,5 motoren fik ved introduktionen. Det betyder at den nye 2,0 motor, som bliver unik for MX-5 udgaven, bliver mere omdrejningsvillig, leverer 184 HK og render 0-100 på 6,5 sekunder. Uden at have prøvet bilen kunne det godt gå hen at blive den MX-5 motor som MX-5’eren altid har manglet for at kunne blande sig med de lidt dyrere sportsvognes præstationer.

Den nye 2,0 184 HK (0-100 på 6,5 s) koster 369.997 kr. Til sammenligning koster en Porsche Boxster 718 2,0 300 HK (0-100 på 5,1 s) 980.287 Kr.

1,5 motoren får i 2019 udgaven en række småjusteringer, som tiltænkes alene at være introduceret primært for at imødekomme de nye emissionskrav. Præstationerne er de samme som den tidligere udgave og max momentet opnås nu allerede ved 4200 omdrejninger imod tidligere 4800.

Det bliver spændende at prøve de ny modeller og opleve hvordan forbedringerne føles.

 

Priser og afgifter

Ingen forbedringer i gode tider uden prisstigninger.

Billigste MX-5 ND 1,5 stiger fra 285.267 til 299.997 kr og 2,0 fra 350.785 til 369.997 kr.

Grundet ændringen i metoden for opgørelse af brændstofforbrug (ECE-norm) og de nye ejerafgift satser, som træder i kraft d. 1. juli 2018, stiger den grønne halvårlige ejerafgift*:

  • 1,5 – stiger fra 940 til 1.510 kr halvårligt
    Ændres fra 16,7 km/l til 15,9 km/l (ECE-norm)
  • 2,0 – stiger fra 1.570 til 1.820 kr halvårligt
    Den gl. 2,0 160 HK blev opgjort til 15,2 km/l
    Den nye 2,0 184 HK er opgjort til 14,5 km/l (ECE-norm)

*Baseret på oplyste forbrugstal

Se også

2019 Mazda MX-5 imod MX-5 Cup Car

En ganske fin sammenligning af 2019 MX-5’eren og seneste udgave af MX-5 Cupbilen (2016 udgaven) …